Členové sekce
Vedoucí sekce vzdělávání: doc. Ing. Eva Cudlínová, CSc.
Kontakt: evacu@centrum.cz
Členové sekce vzdělávání:
Lošťák Michal – ČZU
Zimmermannová Jarmila – MVŠO
Břusková Pavla – Národní klastrová asociace Ostrava
Bujnáková Jana – CEITEC
Gabrielová Hana – CzecHemp konopný klastr
Hák Tomáš – Univerzita Karlova
Jankovský Martin – ČZU
Jeřábek Ladislav – Platfroma pro bioekonomiku ČR
Kloutvorová Jana - Ovocnářská unie ČR
Krásný Ondřej – CzecHemp konopný klastr
Maršík Petr – Biologické centrum České Budějovice
Meňházová Jitka – Mendelova univerzita Brno
Nesiba Jiří – Mendelova univerzita Brno
Pancová-Šimková Pavlína – Mendelova univerzita Brno
Tomaniová Monika – VŠCHT Praha
Tomšíková Kareřina – ČZU
Cíl: Vytvořit společný kurz bioekonomiky pro studenty bakalářského a magisterského studia c– online nebo na univerzitách s využitím interdisciplinárního týmu odborníků.
Domníváme se, že společný postup a vzájemné informování o aktivitách a výsledcích z jednotlivých univerzitních pracovišť napomůže rychlejšímu a kvalitnějšímu vytvoření formy bioekonomického vzdělávání.
Význam vzdělávání v Obnovené Bioekonomické strategii EU
V obnovené bioekonomické strategii pro udržitelnou Evropu z roku 2018 je v druhém bodě nazvaném n“Deploy bioeconomies rapidly across Europe“ explicitně zmíněna důležitost a podpora vzdělávání v oblasti bioekonomiky.
Bioekonomická strategie v ekonomické praxi má do roku 2030 potenciál vytvořit 1 milion nových “zelených” pracovních míst. Pro tato místa potřebuje novou generaci expertů, kterou mohou tvořit právě dnešní studenti. Důležitý úkol systému vzdělávání je inspirovat současnou generaci studentů a připravit je na zařazení do ekonomiky nového typu.
Bioekonomika vyžaduje nový přístup univerzit
Jde o nový obor, jehož vytvoření si vyžádá nové přístupy ve výuce. Univerzity by měly přehodnotit tradiční formu výuky a zaměřit se na multidisciplinární přístupu zahrnujícího ekonomiku, společnost, přírodní vědy, technologie a celoživotní učení. Málo niverzit v ČR má všechny tyto obory a odborníky pod jednou hlavičkou. I v případě, že požadovaní odborníci na univerzitě jsou, ne vždy se chtějí zapojit do bioekonomického výzkumu a výuky. Proto je účelné v rámci vytvoření nového bioekonomického oboru spojit odborníky z několika univerzit a ideálně I experty z praxe a z EU.
Forma studia
Existují dva možné přístupy:
- Integrovat přístupy bioekonomiky a hodnotového řetězce do stávajících osnov (rostlinné a živočišné vědy, technologie potravin, lesnictví, energetika atd.);
- nebo zahájit samostatný vzdělávací program pro řešení různých aspektů bioekonomiky.
Obecně však platí, že nejprve by se studenti měli naučit jedné disciplíně - stát se dobrým chemikem, dobrým technologickým technikem nebo dobrým agronomem. Jako následný krok, by mělo být propojení odborných znalostí s širším obrazem bioekonomiky
Existující aktivity, na které lze navázat
- na letní školy, mezinárodní i české kurzy bioekonomiky;
nova forma a typ vzdělávání – online.
Aktivity skupiny pro vzdělávání
- Analýza současné situace ve vzdělávání v EU – současné a nově nabízené kurzy na evropských Univerzitách.
- Vytváření sítě spolupráce mezi českými a zahraničními partnery podle jednotlivých témat bioekonomiky – biochemie, ekonomie, biologie a napříč tématy.
- Komunikace s praxí, průmyslem – důležitý předpoklad pro integraci akademických studií a praktických zkušeností.